Hoe blijven we mentaal gezond tijdens deze crisis? 

De coronacrisis heeft een enorme impact op ons dagelijks leven. Er heerst veel onzekerheid over onze gezondheid en die van onze naasten.

Ook moeten we ons dagelijks leven ineens heel anders gaan inrichten en weten we niet hoelang deze situatie zal duren. Het is dan ook heel logisch dat we stress ervaren. Bij jezelf merk je misschien dat je slechter slaapt, last hebt van lichamelijke klachten, je moeilijker kan concentreren en je neerslachtig, boos of onrustig voelt. Deze symptomen kunnen allemaal voorkomen wanneer je stress ervaart, wat heel normaal is in deze uitzonderlijke omstandigheden.

Je kunt ook heel wat dingen doen om je stress te verminderen en binnen de perken te houden. Je voelt je misschien machteloos omdat je wordt beperkt in je bewegingsruimte en je dagelijkse routine wordt verstoord maar dat betekent niet dat je nergens meer controle over hebt.

Zo kan het al helpen om terug de controle te nemen over zaken die je wel in handen hebt. Enkele manieren waarop je dit kunt doen:

  • bouw structuur in je dag, bepaal je eigen dagschema

  • ga creatief op zoek naar manieren om je hobby's te blijven uitoefenen

  • wend deze periode aan om dingen te doen waar je anders geen tijd voor hebt

  • zorg dat je juist geïnformeerd bent over de coronacrisis én beperk je tot nuttige informatie

  • ga op zoek naar the silver lining; neem tijd om te reflecteren

Doordat we nu met z’n allen “in ons kot” moeten blijven kan het zijn dat jouw structuur grotendeels wegvalt. Je kan echter met enkele eenvoudige ingrepen zelf deze structuur terug inbouwen zodat jouw leven terug concreet vorm krijgt. Of je nu van thuis uit werkt of niet, het kan helpen om een eigen dagschema te maken en hier voldoende ontspanningsmomenten en me-time in te plannen. Dit geeft je een doel en een richting en zorgt voor zekerheid. Zo weet je waar je aan toe bent.

Werk je van thuis uit dan is je dag waarschijnlijk al voor een groot deel georganiseerd. Let er in dit geval op dat je afbakent. 

Het is niet omdat je van thuis uit werkt dat je werkdag geen einde heeft. Structureer je werkdag met een begin en een einde en las tussendoor voldoende pauzes in. Het komt misschien raar over om thuis te plannen wanneer je pauze neemt maar dit zou je op je werk of op school ook inplannen en we zijn nu eenmaal gewoontediertjes. Wees met andere woorden waakzaam over de werklast die je op jouw schouders neemt. Als je tijdens je werkdag ook nog de zorg voor je kinderen opneemt, weet dan dat het heel normaal is dat je minder efficiënt werkt of minder werk verzet. Stel bijgevolg ook een haalbaar dagschema op. Het kan ook helpen om je werk te plannen rond het schema van je kinderen.

Op volgende website vind je tips om je kinderen te begeleiden bij het maken van hun huiswerk:

https://wartburg.nl/Media/view/72025/Ouderkaart_Begeleidenbijhuiswerkmaken_1819.pdf?

Daarnaast kun je vertrekken van je oude dagschema en bekijken hoe je deze bezigheden kunt integreren in je leven nu.

Als je slaapproblemen ervaart, bouw dan een slaapritme in waarbij je telkens ongeveer op het zelfde uur gaat slapen en opstaat. Het kan ook helpen om een slaapritueel te hebben, bv 30 min lezen voor het slapen gaan. Vermijd fel licht, zoals schermen van pc, gsm, ...

Misschien kun je jouw favoriete hobby niet meer uitoefenen op de manier waarop je dit altijd deed. Ga dan creatief op zoek naar andere manieren. Er worden nu ook heel wat online lessen georganiseerd: https://www.vrt.be/vrtnews/nl/2020/03/19/we-blijven-online-bewegen/. 

Je kunt deze periode misschien ook benutten voor zaken waar je anders geen tijd voor hebtMisschien zou je nog een vaardigheid willen leren.

Vergeet niet om plezier te maken, te blijven lachen. Dit kan als tegengif werken in deze zware tijden. 

Je kunt ook controle nemen door te beslissen welke informatie je wanneer over het coronavirus opzoekt. Zorg dat je juist geïnformeerd bent én beperk je tot nuttige informatie zodat je niet overspoeld geraakt door negatieve berichten en fake news. Deze fake news berichten worden vaak via sociale media en andere apps verspreid. Laat je niet leiden door paniek. 
Raadpleeg: 
www.info-coronavirus.be

Tenslotte kun je deze tijd ook benutten om te reflecteren over jouw leven.
Past dit nog bij wie je vandaag bent en wil zijn als persoon?  Hoe zou je jouw leven willen invullen?
Als deze moeilijke periode ons iets positief kan brengen dan is het misschien wel dat we leren om wat af te remmen en stil te staan bij het hier en nu. 

 

Om ons stressniveau te verlagen helpt het dus enerzijds om controle te nemen en anderzijds kunnen volgende zaken helpen:

  • blijf voldoende bewegen

  • doe ademhalingsoefeningen

  • ga actief aan de slag met je negatieve gedachten

  • laat je emoties en dus ook je angst toe

  • pak conflicten constructief aan

  • besef dat je een mooie daad stelt door 'in uw kot' te blijven

  • weet dat je niet alleen bent

  • blijf verbonden

Blijf voldoende bewegen. Dit heeft een positief effect op ons gemoed en helpt tegen stress en angst. Je mentale gezondheid heeft al baat bij een dagelijkse wandeling in het groen. 

Ademhalingsoefeningen helpen ook, bijvoorbeeld de 4-7-8 ademtechniek. Je ademt 4 tellen in, je houdt de adem 7 tellen vast en ademt 8 tellen uit. Let hierbij dat je door je buik ademhaalt.

Merk je dat je veel aan het piekeren bent, ga dan actief aan de slag met je gedachten.
Maak hierbij een onderscheid tussen problemen die je nu kunt oplossen en problemen die je nu niet kunt oplossen. Wat je niet kunt oplossen, kun je neerschrijven en wegleggen. Plan een moment per dag waarop je mag piekeren. Op de andere momenten neem je actief afstand van je gedachten door iets anders te gaan doen.

Enkele apps die helpen om tot rust te komen: Headspace, Calm, Simple Habit en Breath.

 Je vindt ook luisteroefeningen op: https://www.levenindemaalstroom.be/nl/luisteren

Weet dat het heel normaal is om je angstig, verdrietig of boos te voelen.

Laat je emoties toe zodat deze ook weer kunnen zakken. We hebben soms de neiging om emoties te onderdrukken in de hoop dat ze verdwijnen. Deze onderdrukking kan er echter net voor zorgen dat je emoties steeds groter worden en je uiteindelijk overspoelen.
Denk aan een bal die je onder water probeert te houden, die zal ook steeds terug naar het oppervlak schieten. En zoveel te dieper je de bal duwt, zoveel te hoger schiet die weer uit het water. 

Ervaar je angst, plan dan een dagelijks moment in waarop je jouw angstgedachten neerschrijft op papier.

Hierna verscheur je het papier en gooi je het weg. Dit kan helpen om je emoties toe te laten zonder dat je eraan blijft vasthouden. 

In deze tijden kan het ook gebeuren dat er vaker frustraties en ruzies ontstaan tussen gezinsleden. Dit is heel normaal. 

Enerzijds worden we enorm beperkt in onze bewegingsruimte en vrijheid. Anderzijds zitten we veel meer samen dan in normale omstandigheden. Dit kan leiden tot spanningen.

Onderstaande tips kunnen je helpen om hiermee om te gaan. 

Ervaar je zelfmoordgedachten, neem dan contact op met de zelfmoordlijn: bel 1813 of surf naar https://www.zelfmoord1813.be.

Tenslotte zit niemand van ons alleen in deze situatie. We stellen samen een mooie daad door de social distancing regels te respecteren. We beschermen zo onze naasten en onszelf.
Het kan helpen om met vrienden en familie over deze uitzonderlijke omstandigheden te praten. Hoe ervaren zij dit, hoe gaan zij hier mee om? Door verbonden te blijven met jouw naasten vermijd je ook dat je in een isolement belandt.  

Heb je nood aan meer ondersteuning om deze moeilijke tijden te overbruggen?
Mail dan rechtstreeks naar jouw therapeut of coach en dan kijken wij hoe we je verder kunnen helpen. 

En denk eraan #blijf in uw kot

Het Salus-team

 

 

 

Groepspraktijk Salus

Dokter Coenstraat 8

2660 Hoboken (Antwerpen)

België